Geplaatst op Geef een reactie

De vier seizoenen

Met veel plezier werkte ik aan deze serie die nu compleet is. De lente is lekker abstract, je kunt erin zien wat je wilt, sommigen zien een oog, een lenteknopje of een groene bloem. Inspiratie komt in ieder geval van de Glasgow Rose van Charles Rennie Mackintosh. Zijn vrouw en muze Margaret Macdonald was volgens hem de echte genius en drijvende kracht achter zijn succes. Behalve met CRM, maakte zij ook met haar zus Frances McNair prachtige werken, waaronder ook ‘The Seasons’, aquarellen in mooi met lood bewerkte lijsten.

In het ontwerp, oorspronkelijk glas-in-lood, gebruik ik gesneden glas in plaats van lood om vlakken te maken die ik later opvul met gecrushte en gezeefde stukjes glas. Volgens mij een nieuwe versie van ‘glas-in-lood’, namelijk ‘glas-in-glas’. En omdat ik er zoveel schik in had, zijn er nog 3 objecten bij gekomen: de zomer, de herfst en de winter.

Na de lente komt dus de zomer. Hier is de gestileerde bloem duidelijk herkenbaar. Dezelfde vorm als de lente, maar nu met meer zomerse kleuren.

Dan de herfst met het rozenblaadje van de zomerbloem uitvergroot en uitgewerkt tot deze gestileerde bladvorm ontstond. CRM heeft zijn blad wat minder rond en langwerpiger gemaakt. Hier heb ik veel lol gehad met het mengen van de verschillende herfsttinten.

De winter vormde de grootste uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat er een rijplaagje om de vorm van deze lege zaaddoos zit? De oplossing, dacht ik, opaline kleurige stukjes glas. Helaas, nog een keer de oven in, nu met meer wit en meer blauwpaars contrast. Ik vind hem prachtig. De serie is nu compleet. Welke is jouw favoriet?

Geef een reactie