Geplaatst op Geef een reactie

Flower power

Flower power is ontstaan in de lente, na het verdwijnen van de tulpen, als er blauwe bloemen in de natuur verschijnen. Dit is een fantasie bloem met mooie blauwpaarse blaadjes met een opaalachtig wit randje. Delftsblauw vormde de inspiratie en zo ontstond dit tuinobject. Na de serie ‘seizoenen’ ben ik verder gegaan en heb ik de techniek van het glas crushen verder uitgewerkt en verbeterd in de serie ‘bloemen’.

Het werk heeft  kleur, structuur en transparantie.

Bullseye glas, gecrushed, gezeefd, ontworpen, gesneden en versmolten op 640 graden in een ‘tack fuse’ waardoor de structuren zichtbaar zijn gebleven. Inclusief roestvrijstalen tuinstandaard of gepoedercoate tafelstandaard.

Flower power by Katinka Art Glass
Geplaatst op Geef een reactie

Ode aan ‘The Mysterious Garden’

Geïnspireerd op het werk van Margaret Macdonald Mackintosh.

Na het maken van mijn vier seizoenen, beviel Winter mij het meest en van daaruit raakte ik geïnspireerd om verder te werken met deze techniek en kleuren die volgens mij perfect passen bij de stijl van MMM. Het werk heeft  kleur, structuur en transparantie.

Bullseye glas, gecrushed,  gezeefd, ontworpen, gesneden en versmolten op 640 graden in een ‘tack fuse’ waardoor de structuren zichtbaar zijn gebleven. Inclusief metalen standaard.

Geplaatst op Geef een reactie

De vier seizoenen

Met veel plezier werkte ik aan deze serie die nu compleet is. De lente is lekker abstract, je kunt erin zien wat je wilt, sommigen zien een oog, een lenteknopje of een groene bloem. Inspiratie komt in ieder geval van de Glasgow Rose van Charles Rennie Mackintosh. Zijn vrouw en muze Margaret Macdonald was volgens hem de echte genius en drijvende kracht achter zijn succes. Behalve met CRM, maakte zij ook met haar zus Frances McNair prachtige werken, waaronder ook ‘The Seasons’, aquarellen in mooi met lood bewerkte lijsten.

In het ontwerp, oorspronkelijk glas-in-lood, gebruik ik gesneden glas in plaats van lood om vlakken te maken die ik later opvul met gecrushte en gezeefde stukjes glas. Volgens mij een nieuwe versie van ‘glas-in-lood’, namelijk ‘glas-in-glas’. En omdat ik er zoveel schik in had, zijn er nog 3 objecten bij gekomen: de zomer, de herfst en de winter.

Na de lente komt dus de zomer. Hier is de gestileerde bloem duidelijk herkenbaar. Dezelfde vorm als de lente, maar nu met meer zomerse kleuren.

Dan de herfst met het rozenblaadje van de zomerbloem uitvergroot en uitgewerkt tot deze gestileerde bladvorm ontstond. CRM heeft zijn blad wat minder rond en langwerpiger gemaakt. Hier heb ik veel lol gehad met het mengen van de verschillende herfsttinten.

De winter vormde de grootste uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat er een rijplaagje om de vorm van deze lege zaaddoos zit? De oplossing, dacht ik, opaline kleurige stukjes glas. Helaas, nog een keer de oven in, nu met meer wit en meer blauwpaars contrast. Ik vind hem prachtig. De serie is nu compleet. Welke is jouw favoriet?

Geplaatst op Geef een reactie

Tuin object – lente

Ik heb net van restglas een object voor in de tuin gemaakt. Omdat ik nu weinig inkomsten heb, probeer ik de kosten zo laag mogelijk te houden. Ik heb eerst naar mijn tuin gekeken en wat er zou passen, mijn bak met misbaksels erbij gehaald. De frisse lente groentinten eruit gevist (het idee is om 4 seizoenen objecten te maken om per seizoen het glaswerk op de sokkel te wisselen). Deze in donker en licht verdeeld en in mijn stalen fijnstamper gestampt. Daarna op grootte gezeefd. Ik wilde een abstracte bloemvorm maken, met kleur en transparant glas en structuur. Dit is het resultaat en ik kan niet wachten tot de zomer, herfst en winter!

Geplaatst op Geef een reactie

Sale

Deze artikelen zijn in de sale!

Nu ook bij KLASS workshops en cursussen afgelast of opgeschort zijn, richt ik mij sec op de online verkoop. Zolang scholen, universiteiten, restaurants, bars, sauna’s en bibliotheken gesloten zijn, zijn de sieraden die via de website besteld worden in de sale! Komende dagen upload ik meer hangers, ringen en oorbellen, dus hou deze site in de gaten. De prijs in inclusief verzending binnen Nederland.

Geplaatst op Geef een reactie

Ikat schaal

Het maken van deze schaal begon met een grote plaat glas. Met een op het oog lelijke combinatie van kleuren: wit, bruin en paars.

Deze zogenaamde ‘cascade’ plaat (witte basis met een waterval van bruin en paars erdoor versmolten en gewalst) heb ik in smalle repen van 6mm gesneden. Daarna heb ik gespeeld met deze repen en door ze te verschuiven heb ik het mooie patroon erin naarboven getoverd. Hiermee kreeg het glas een effect van ikat.

Eerst gingen de repen op een onderplaat transparant glas in mijn nieuwe grote oven en maakte ik er op 805 C* een plaat van. De zijkanten waren mij niet strak genoeg en die heb ik bijgeslepen. Daarna weer in de oven om kort te polijsten op 705 C*. En als laatste de glazen plaat in een keramieken mal geplaatst en op 610 C* langzaam en gecontroleerd in de mal laten zakken. Met dit als resultaat:

Schaal van Bullseye Cascade glass, gesneden, versmolten, gepolijst en gebogen, 40 x 40 cm, €299. KLASS 2020

Mooi hè? Wil je ook zo’n schaal, maar dan in andere kleuren? Neem contact met mij op en we bespreken de mogelijkheden.

Geplaatst op Geef een reactie

Kunstwerk met 28 jaar vertraging

Vaas, vlakglas, ontwerp Margje Coops 1992,
samengesteld Katinka Bosch 2020

Tijdens de kunstmanifestatie/festival ikToon Hilversum 2019, doet een oudere dame mee aan de workshop glassieraad maken. Ik kom met haar in gesprek, blijkt zij keramiste, glaskunstenares en sieradenmaakster te zijn, al is zij niet meer zo actief. Zij komt bij mij thuis en …gisteren nodigt ze mij uit in haar atelier op zolder. Daar kom ik onderweg naar boven in haar mooie jaren dertig huis in Hilversum tegen: Mooie met een soort van bamboetakken gezandstraalde ruiten in alle deuren, abstract glas-in-lood, Japans beschilderde lampenkapjes, veel sieraden en vooral veel projecten die smeken om afgemaakt te worden. Uiteindelijk neem ik 1 werk mee naar huis. Een stapeltje in vorm gesneden glas, die samen een vaas kunnen vormen. In 1992 bedacht en gesneden. Een glaskunstenaar uit Almere hielp haar destijds met slijpen, alleen het verlijmen wilde maar niet lukken. Het was inderdaad een gedoetje, maar in 28 jaar tijd heeft lijm ook een ontwikkeling doorgemaakt en is deze vaas eindelijk compleet. Is het geen plaatje?

Geplaatst op Geef een reactie

Dreich

Met glas begon ik toen ik in Schotland woonde. Mijn eerste oven kocht ik in ‘the UK’ en na verhuizing terug naar Nederland, bleef ik mijn glas in Engeland kopen. Het glas assortiment is groot, de levering snel, de service top en bovendien krijg ik als platinum klant fijne korting. Gisteren deed ik nog snel een bestelling. Want hoe gaat dat na vandaag: stijgende koersen, importheffing, vertraagde levering..? Het was zo fijn, goed, makkelijk en snel. Vandaag laat ik een traantje. De toekomst zal het leren.

Ik kocht onlangs een grotere Nederlandse oven. Mijn voornemen is daarmee dit jaar groter werk te maken. Aan de ene kant schalen in natuurkleuren met spannende technieken en aan de andere kant tuinobjecten in felle kleuren. Dit vraagt om veel kostbaar ‘Art glass’. Hier een voorbeeld van mijn ‘Glass art’ uit de eerste categorie met witte strepen en donkere gaten… ‘dreich’.

Inspiratie vormde de maanden januari en februari in Nederland… en Schotland natuurlijk, want het kan altijd erger. In Schotland noemen ze het ‘dreich’, spreek uit ‘drieg’ (dull, grey, damp, chill, utterly miserabele, Scots weather at its worst). De reepjes verschillend gekleurd glas (wit, crème, vanille en transparant) waaruit het werk is opgebouwd (‘filling the void’ techniek), gaan tijdens het verhitten een chemische reactie (lood en sulfaat) met elkaar aan, wat zorgt voor de donkere streepjes in het glas. De mooie gaten kreeg ik er als cadeautje bij. Maar toch: dreich, omdat ik me nu vlak voor het Britse afscheid van Europa ook zo voel. Nu maar wachten op betere tijden met beter weer!

Bullseye glas, versmolten, gesneden, geslepen en gebogen.

Geplaatst op Geef een reactie

Kunstenaarsweek

Voor de kunstenaarsweek van Skandika in Driehuis heb ik glazen hangers gemaakt van een ‘potmelt’. Bij een potmelt worden stukjes restglas gerecycled door deze stukjes in een door mijzelf gemaakte keramieken mal met gaatjes te leggen. In de glasoven gebruik ik een stookprogramma dat tot 835 graden gaat, waardoor het glas door de gaatjes van de mal smelt en op een transparante plaat drupt. De plaat die dan gevormd wordt, heb ik verzaagd, geslepen, gesmolten en opnieuw geslepen en gepolijst. Met veel geduld zijn deze hangers het resultaat!